Tittel Leseforståelse: lesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis
Medansvarlig
Språk
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Hva vil det si å forstå det man leser, og hvordan kan undervisningen tilrettelegges slik at den fremmer elevenes leseforståelse? Forfatterne av denne boken tar utgangspunkt i disse og andre sentrale spørsmål om leseforståelse og diskuterer dem i lys av nyere forskning. De gir leseren innsikt i hva som kreves for å bli en god leser i kunnskapssamfunnet, og retter søkelyset mot hva god undervisning i leseforståelse innebærer. Leseforståelse betyr å utvinne og skape mening ved å gjennomsøke og samhandle med skrevet tekst. Dette er noe annet og mer enn "å knekke lesekoden", og det er en nødvendig kompetanse for å kunne klare seg i et moderne samfunn. Det er derfor viktig at denne siden av leseundervisningen blir vektlagt i skolen. Dette er den første boken om leseforståelse skrevet av norske forskere på området. Forfatterne gir en grundig faglig innføring i ulike sider ved temaet leseforståelse på en lett tilgjengelig måte. Boken er spesielt beregnet på lærerstudenter og lærere i etter- og videreutdanning. Samtidig er den høyst aktuell for studenter i fag som pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi.
ISBN 82-02-26175-9 978-82-02-26175-7
Tilgjengelige
Venteliste
*00001886nam 22002411 4500
*00114145
*008070215s2007 no ar 00nob 9
*015 $a150083356$bBokbasen AS
*019 $bl
*020 $a82-02-26175-9$bh.$c420.00
*020 $a978-82-02-26175-7$bh.
*025 $a9788202261757
*040 $aBokbasen AS
*0821 $a372.47$zh$25/nor
*24500$aLeseforståelse$blesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis
*260 $aOslo$bCappelen akademisk$c2007
*300 $a285 s.$c24 cm
*520 $aHva vil det si å forstå det man leser, og hvordan kan undervisningen tilrettelegges slik at den fremmer elevenes leseforståelse? Forfatterne av denne boken tar utgangspunkt i disse og andre sentrale spørsmål om leseforståelse og diskuterer dem i lys av nyere forskning. De gir leseren innsikt i hva som kreves for å bli en god leser i kunnskapssamfunnet, og retter søkelyset mot hva god undervisning i leseforståelse innebærer. Leseforståelse betyr å utvinne og skape mening ved å gjennomsøke og samhandle med skrevet tekst. Dette er noe annet og mer enn "å knekke lesekoden", og det er en nødvendig kompetanse for å kunne klare seg i et moderne samfunn. Det er derfor viktig at denne siden av leseundervisningen blir vektlagt i skolen. Dette er den første boken om leseforståelse skrevet av norske forskere på området. Forfatterne gir en grundig faglig innføring i ulike sider ved temaet leseforståelse på en lett tilgjengelig måte. Boken er spesielt beregnet på lærerstudenter og lærere i etter- og videreutdanning. Samtidig er den høyst aktuell for studenter i fag som pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi.
*650 0$aLese- og skriveopplæring $2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aLese- og skriveopplæring $2Bokbasen AS$9nno
*650 0$aUndervisningsmetodikk$2Bokbasen AS$9nob
*650 0$aUndervisingsmetodikk$2Bokbasen AS$9nno
*70010$aBråten, Ivar$d1952-$ered.$jNO$8m
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening